“I died as a mineral and became a plant,
I died as a plant and rose to animal,
I died as animal and I was man.
Why should I fear?
When was I less by dying?
Yet once more I shall die as man,
To soar with angels blest;
But even from angelhood I must pass on …”
~ Rumi

Meditation

537058_10152299312188787_118502647_njpg
Meditation är ett sätt att varva ner att gå in i sig själv. Vi behöver gå ner i varv ibland samla oss och samla ny kraft. Vi lever i en stressad värld där nya intryck hela tiden tränger sig på oss. Vi ställer krav på oss själva omvärlden ställer krav och vi behöver ibland sätta oss ner och invänta vår själ. Det är lätt att tappa bort oss själva i den här kaotiska världen.
Vi kan skapa ett eget inre rum där vi kan möta oss själva och våra guider. En egen inre värld att dra oss tillbaka till och hitta vår inre kraft, nya ideer och vägar som vi vill gå.
Ett bra sätt att förbereda oss för meditation är att träna avslappning, du kan använda avslappningsband en tid om du är mycket stressad. Det finns oerhört många meditationsformer det gäller att hitta en variant som du trivs med och man kan byta form efter en tid om det känns bra. Du bör hitta en plats för meditation där du inte blir störd. Stäng av telefonerna och säg till familjen att du ska meditera och inte vill bli störd. Tänd gärna ljus och rökelse om du tycker om det du bör sitta bra med rak rygg och fötterna i golvet. Avsätt 20-30 minuter 2ggr per dag om det är möjligt för dina meditationsstunder. Kan du inte två ggr per dag se åtminstone till att du mediterar en gång per dag.
Reaktionerna på meditation kan vara många och olika. I och med att du går in i dig själv kan du få upp saker som du har förträngt eller inte velat se hos dig själv. Du kan börja gråta vilket du ska acceptera, låt tårarna flöda bara. Du kan börja skratta, fnissa släpp ut skrattet bara det är härligt. Du kan bli frusen se till att ha en pläd inom räckhåll eller ha en på dig från början . Du kan börja svettas energiflödet kommer igång. Du kan somna det gör ingenting , kroppen tar igen förlorad sömn. Du kan bli jättepigg men sitt kvar hela tiden bara, så kan du vara aktiv efteråt. Du kan få smärta i olika delar av kroppen, det är en utrensningsprocess inget farligt. Du kan se färger eller bilder under meditationen låt de komma bara. Det är inget farligt men inte heller något du behöver lägga så stor vikt vid. Det är inte ändamålet med meditationen i sig.

GRUNDNING Det är viktigt att jorda sig grunda sig när man mediterar. Tänk dig att det växer ut rötter från dina fotsulor som växer sig djupt ner i jorden och rotar dig.
 

MEDITATIONSFORMER
Guidade meditationer: Du guidas leds genom meditation antingen med hjälp av CD/ kassettband eller av en person.
Du lyssnar och följer anvisningarna som ges.
Iris Hall har gett ut en CD The secret garden, där du leds in i en hemlig trädgård och har möjlighet att möta vännerna från andra sidan och dina guider.
Du kan beställa Iris Cd på Vattumannen

Din inre plats.
Du kan skapa dig en egen inre plats eller värld dit du går för att samla kraft. Låt din fantasi leda dig här. Jag har själv en helig lund dit jag återkommer regelbundet. Som en trädgård med en hängpil som jag sätter mig intill och naturligtvis en sjö. Där finns också ett tempel som jag sköter om. Det märkliga är att när jag går in i templet har det alltid skett något därinne och på altaret finns något nytt som jag ska använda. Jag börjar alltid med att sopa och vädra och byta kläder....där möter jag också min guide som ger mig råd och vägledning. Det är bara din fantasi som sätter gränserna för vad du kan skapa inom dig. Din inner värld är lika stor som den som du ser utanför dig på det fysiska planet. Så börja skapa använd din kreativitet. Det handlar både om att medvetet skapa och att se hur det skapas.

Mantrameditation
är den vanligaste formen av meditation i världen. Mantra är en kombination av de första stavelserna i sanskritorden manna=tänkande och trana=frigörelse från yttre sken. Ett mantra är därför frigörelse från tänkande, men med århundradena har ordet också kommit att betyda det som beskyddar, vilket antyder att rätt mantra inte bara för en till den inre världen utan också vaktar mot den yttres faror. Ett mantra är ett heligt ljud som man antingen upprepar tyst för sig själv eller mässar högt.
Ljud är en form av energi som påverkar oss väldigt starkt vilket kan vara både positivt och negativt.
Mantrat OM är det mest högtstående hinduistiska mantrat och sägs vara ursprungsljudet, ordet ur vilket hela universum skapades. OM uttalas A-U-M aa-o-mm man uttalar det flera gånger högt långsamt. Låt det klinga ut varje gång, Ljudet a vibrerar i naveln, o i hjärtat och m vibrerar först i munnen, för att sedan fortsätta uppåt mellan ögonbrynen och till hjässan. Det är oerhört starkt att upprepa mantrat högt särskilt i grupp. Men du kan ochså upprepa det tyst under meditation.
Hur du mediterar med ett mantra. Sitt bekvämt på ett ställe med ögonen slutna, andas naturligt och upprepa mantrat lika fort som du pratar normalt. Du kan även upprepa mantrat i takt med din andning. Försjunk i mantrat och gå upp i det. Glöm dig själv och allt yttre. När ditt sinne blivit stilla behöver du inte längre fortsätta att upprepa mantrat. Oroa dig inte om tankar och bilder drar förbi genom ditt sinne.Låt de dra förbi genom ditt sinne och fortsätt att koncentera dig på ditt mantra. Om du märker att din uppmärksamhet fladdrar iväg, styr den milt tillbaka till upprepandet av mantrat.

Andningsmeditation
Det finns många former av andningsmeditation, men enklast är att sätta sig bekvämt med fötterna på golvet. Blunda och ta några djupa andetag. Därefter fokuserar du dig på din andning, följ andetagen när du andas in och när du andas ut. Slappna av och bara var, kommer det tankar låt de komma men återgå till att bara vara ett med din andning.

Andningsövning-PRANA YAMA Den här andningsövningen kan man göra före mantrameditation Stäng höger näsborre med tummen andas in genom vänster näsborre. Stäng vänster näsborre med pekfingret och öppna höger näsborre. Andas ut genom höger näsborre, andas in genom höger näsborre. Stäng höger näsborre medtummen öppna vänster och andas ut genom vänster näsborre. In genom vänster ut genom höger in genom höger ut genom vänster och så vidare. Andas så här i 10 minuter före meditation. Renar ida och pingala-sol och månkanalerna. Renar höger och vänster kroppshalva, balanserar hjärnhalvorna så att de börjar fungera synkront med varandra.
 
Kundalini Energin går in vid rotchakrat och flödar därefter vidare till de andra chakrorna genom två kanaler som löper upp genom kroppen Ida och Pingala. Det finns en slumrande tredje kanal sushuma som löper mellan de. Ida och Pingala slingrar sig likt ormarna kring merkuriusstaven. Livsenergin rymmer mer energi än vi behöver och energin samlas i ryggmärgsbasen som en sovande hopringlad orm-kundalini. Kundalini kan väckas och fås att resa sig upp och stiga upp genom sushuma och i tur och ordning belysa de olika chakrorna till den slutligen exploderar i kronchakrat. Mediteraren överger sitt lilla jag och blir ett med universell sanning. Lycka till med dina meditationer och fråga gärna om du undrar över något. I ljus Rose